مروری بر مقالات برنامه درسی فوق برنامه در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آمل،خیابان نور- فجر 40- دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی بیت الهدی آمل

2 دانشیار مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران

3 دانشیار گروه تربیت و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

4 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

ppsc/ppsc.2023.11902.1031

چکیده

هدف از این مقاله مروری بر مقالات برنامه درسی فوق برنامه در دانشگاه فرهنگیان می باشد. تکیه نمودن به برنامه درسی رسمی و محدود نمودن دانشجویان تنها به فعالیت های رسمی راه به جایی نخواهد برد و تاثیر برنامه های غیر رسمی و نقش آن، تحت عنوان برنامه درسی فوق برنامه، می تواند با ایجاد محیطی شاد، پویا و سازنده، دانشجویان را برای آینده ای روشن آماده سازد. برنامه درسی فوق برنامه به عنوان مکمل برنامه درسی رسمی شناخته شده و در ساعات خارج از کلاس درس رسمی اجرا می گردد و موجب ارتقاء علمی و فرهنگی دانشجومعلمان است. این تحقیق، ابتدا نیم نگاهی به فوق برنامه و دانشگاه فرهنگیان دارد و سپس به روش مروری مقالات مرتبط با برنامه درسی فوق برنامه در دانشگاه فرهنگیان را بررسی نموده و به بیان اهمیت و ضرورت تحقیق مورد نظر اشاره می کند و در پایان نتیجه جامعی از مطالعات انجام شده ارائه می دهد. با توجه مرور مقالات و بررسی مطالعات و پژوهش های انجام شده در زمینه برنامه درسی فوق برنامه برای دانشگاه فرهنگیان، این نتایج بدست آمده است: نگاه وزارت آموزش وپرورش باید به این نکته معطوف گردد که فعالیت های فوق برنامه یکی از بهترین، جذاب ترین و غیرمستقیم ترین روش های پرورش تربیت نسل جوان معلمان است. بدون شک این قبیل فعالیت ها بیشتر از برنامه کلاس درس در رشد دانشجویان موثر بوده و بر دانشگاه فرهنگیان واجب است تا در راستای این مهم وارد عرصه شده و زمینه های اجرایی این فرایند را فراهم بیاورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A review of extracurricular curriculum articles at Farhangian University

نویسندگان [English]

  • seyedeh batoul hoseini 1
  • Alireza Sadeghi 2
  • Ali Khosravi 3
  • mahdee Davaee 4
1 Amol, Noor St. - Fajr 40 - Farhangian University Amol Higher Education Center
2 Ph.D. student of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran:
3 Department of Education and Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
4 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this article is to review the extracurricular curriculum articles in Farhangian University. Relying on a formal curriculum and restricting students will not only lead to formal activities, and the impact of informal curricula and their role as extracurricular curricula can create a happy, dynamic and productive environment for students. Prepare for a bright future. The extracurricular curriculum is known as a supplement to the formal curriculum and is implemented during the hours outside the formal classroom and promotes the scientific and cultural development of students and teachers. This research first has a glimpse of the extracurricular and Farhangian University and then reviews the articles related to the extracurricular curriculum in Farhangian University and points out the importance and necessity of the research and finally a comprehensive result of the study. Done offers. According to the review of articles and studies and researches conducted in the field of extracurricular curriculum for Farhangian University, the following results have been obtained: The view of the Ministry of Education should be focused on the fact that extracurricular activities are one of the best, most attractive and The most indirect methods of educating the young generation are teachers. Undoubtedly, such activities are more effective in the growth of students than the classroom program, and it is obligatory on Farhangian University to enter the field in this regard and provide the executive grounds for this process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Review method
  • curriculum
  • extracurricular
  • Farhangian University