رابطه میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قاینات، ایران.

2 گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

ppsc/ppsc.2023.9974.1018

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشگاه‌های شهر قاین می‌باشد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه‌های شهر قاین بودند که از میان آنها 150 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه‌ محقق ساخته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فریدریکز و همکاران (2004) اطلاعات لازم جمع‌آوری گردید. نتایج به کمک نرم‌افزار Spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با اشتیاق تحصیلی رابطه وجود دارد. و از بین مؤلفه‌های اشتیاق تحصیلی (رفتاری، عاطفی، شناختی)، بین اشتیاق رفتاری و اشتیاق عاطفی با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی رابطه وجود ندارد و بین اشتیاق شناختی با میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی رابطه معنی‌داری وجود دارد. صرف زمان طولانی در اینترنت موجب خستگی جسمانی و روانی دانشجویان می‌شود که درنتیجه باعث صرف زمان کمتری برای رسیدگی به امور تحصیلی از سوی دانشجویان می‌شود که شکست در زمینه تحصیلی برای دانشجویان را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه‌ به دنبال کسب نتایج ضعیف در زمینه تحصیلی، اشتیاق تحصیلی آنها نیز کاهش می‌یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between the use of virtual social networks and students' academic enthusiasm

نویسندگان [English]

  • zohreh abbasi 1
  • ahmad movahhed 2
  • hamideh soroosh 3
  • marziyeh keshtgar 3
  • fatemeh shoja 3
1 M.A. in Psychology and Education of Exceptional Children, Islamic Azad University, Qayenat Branch, Iran
2 Department of Psycology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Bachelor of General Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the relationship between the use of virtual social networks and academic enthusiasm of students in Qaen Universities.This research is descriptive – correlative study. The statistical population of this study was the students of Qaen Universities, among which, using Simple random sampling method, 150 students were selected as sample. Data were gathered using the researcher-made questionnaire on the use of virtual social networks and Fredericks, Blumenfeld, Paris Academic enthusiasm Questionnaire (2004). The results were analyzed using SPSS23 software whit Pearson correlation coefficient. The results showed a positive and significant relationship between the use of virtual social networks and academic enthusiasm of students. Among the components of academic enthusiasm (behavioral, emotional, cognitive), there is a significant relationship between cognitive enthusiasm and the use of social networks but There is no relationship between behavioral enthusiasm and emotional enthusiasm with the use of social networks. Spending a lot of time on the Internet causes students to become physically and mentally exhausted, which in turn leads to less time spent by students on academic matters, which will lead to academic failure for students. As a result, following poor academic performance, their academic enthusiasm decreases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • virtual social networks
  • academic enthusiasm
  • students