بررسی اثرات ویژگی‌های زمینه‌ای سازمانی بر پرورش خلاقیت کارکنان از منظر توسعه منابع انسانی و جو فرهنگی ارتباطی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 گروه ریاضی، دانشگاه پیام نور، ص، پ، 4697ـ 19395، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت سیستم بهره وری، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران

4 کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

ppsc/ppsc.2023.12175.1032

چکیده

زمینه جو سازمانی مجموعه ویژگی‌هایی است که یک سازمان را توصیف می‌کند و آن را از دیگر سازمان‌ها متمایز می‌سازد که تقریباً در طول زمان پایدار بوده و رفتار افراد را در سازمان تحت تأثیر قرار می‌دهد و همچنین خلاقیت کارکنان عبارتست از به‌کارگیری توانایی ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید که با تلاش کارکنان برای ایجاد یک تغیر هدف‌دار در توان اجتماعی یا اقتصادی سازمان می‌باشد که با توجه به اینکه سازماندهی مناسب در جهت توسعه منابع انسانی از عوامل مهم ارتقاء بهره‌وری و تحقق برنامه‌های سازمانی است که اثر آن بر بهبود جو فرهنگی ارتباطی و مدیریت منابع انسانی در عملکرد سازمان مشخص می‌شود، بر این اساس هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی اثرات ویژگی‌های زمینه‌ای سازمانی بر پرورش خلاقیت کارکنان از منظر توسعه منابع انسانی و جو فرهنگی ارتباطی است. نوع تحقیق کاربردی بوده و از بعد روش همبستگی ـ پیمایشی می‌باشد، جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان بیمه تأمین اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری بوده، ابزار تحقیق پرسشنامه و حجم نمونه 249 نفر می‌باشد و اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق نرم‌افزار SPSS و Lisrel تجزیه‌وتحلیل شده است. بررسی نتایج نشان می‌دهد که ویژگی زمینه‌ای سازمانی بر پرورش خلاقیت کارکنان از منظر توسعه منابع انسانی و جو فرهنگی ارتباطی تأثیر مثبت دارد و پیشنهاد می‌گردد مدیران سازمان بیمه تأمین اجتماعی از طریق گسترش مشاغل به‌صورت عمودی، مسئولیت‌ها و کنترل‌هایی که در گذشته بر عهده مدیریت بوده را به کارکنان واگذار نمایند چراکه افزایش مسئولیت‌های کارکنان باعث بالا رفتن خلاقیت و خلق ایده‌های جدید کارکنان خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effects of Organizational Background Characteristics on Fostering Employee Creativity from the Perspective of Human Resources Development and Communication Atmosphere

نویسندگان [English]

  • Mohammedreza Goodarzi 1
  • maryam Shirvani Borujeni 2
  • Alireza tabatabaei 3
  • rudabeh Ahmadi Dul Amiri 4
1 Department of Management, Faculty of Humanities and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Department of Mathematics, Payame Noor University, p., P. 4697-19395, Tehran, Iran
3 Master of Productivity System Management, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran
4 Master of Industrial Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Organizational climate is a set of characteristics that describe an organization and distinguish it from other organizations that are almost stable over time and affect the behavior of people in the organization as well as creativity. Employees are the use of mental ability to create a new idea or concept, which is the effort of employees to make a purposeful change in the social or economic power of the organization, given that proper organization for the development of human resources is an important factor in promoting interest. The implementation and implementation of organizational plans, the effect of which is to improve the communication climate and human resource management in the performance of the organization is determined, therefore, the main purpose of this study is to investigate the effects of organizational context characteristics on fostering employee creativity from the perspective of human resource development and communication climate. The type of research is applied and in terms of correlation-survey method. The statistical population of the research is all employees of social security insurance in Chaharmahal and Bakhtiari province. The research tool is a questionnaire and the sample size is 249 people and the information collected through software SPSS and Lisrel software analyzed. The results show that the characteristics of organizational contexts have a positive effect on fostering employees' creativity in terms of human resource development and communication climate, and it is suggested that managers of the Social Security Insurance Organization through the expansion of jobs vertically, responsibilities and control

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational context
  • staff creativity
  • human resource development
  • communication atmosphere
  • social security insurance