نقش آموزش مطالعات اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان در ارتقا سرمایه اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری برنامه ریزی درسی، عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان کردستان

ppsc/ppsc.2022.3205

چکیده

چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مطالعات اجتماعی بر رشد اجتماعی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان (پردیس دختران و پسران ) می باشد که در سال1400 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان برابر با 267 نفر تعیین گردید که از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس جنسیت انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی و ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده است. روایی این پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید فن ، مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابربا 76/0 محاسبه گردیده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش وداده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار spss  و آمار استنباطی داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از شاخص های میانگین و انحراف معیار و آزمون آماری T تک گروه مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند.  یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مطالعات اجتماعی بر ارتباط با همسالان، الگو پذیری دانشجویان ، احترام به قانون و رعایت حقوق شهروندی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of social studies education in Farhangian University in promoting social capital

نویسنده [English]

  • vali Ahmad Karmaj
Ph.D. in Curriculum Planning, Member of the Faculty of Kurdistan Farhangian University
چکیده [English]

Abstract
The purpose of this research is to investigate the impact of social studies education on the social development of Farhangian University students in Kurdistan province. This research is applied in terms of purpose and descriptive survey. The statistical population in this research includes all students of Farhangian University of Kurdistan Province (girls and boys campus) who were studying in 1400. The sample size was determined according to the table of Karjesi and Morgan equal to 267 people who were selected by stratified random sampling method based on gender. The library and field data collection method and the data collection tool in this research is a researcher-made questionnaire. The validity of this questionnaire was confirmed using the opinions of expert professors, and its reliability was calculated using Cronbach's alpha method equal to 0.76. To test the research hypotheses, the data obtained from the questionnaires were analyzed using spss software and inferential statistics. The data were analyzed at two levels, descriptive and inferential, using mean and standard deviation indices and one-group T-test. The findings of the research showed that social studies education has an impact on communication with peers, students' role models, respect for the law, and compliance with citizenship rights of Farhangian University students in Kurdistan province

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: social studies
  • education
  • social development
  • Farhangian University