تعیین رابطه‌ی سرمایه اجتماعی و خلاقیت دانشجو معلمان پسر تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو معلم، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان

2 استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان

ppsc/ppsc.2021.3196

چکیده

چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سرمایه اجتماعی با خلاقیت در بین دانشجویان پسر تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی مشهد است. پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان تربیت بدنی پسر دانشگاه شهید بهشتی مشهد تشکیل می دهند که ۸۴ نفر از آنها با استفاده از نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش با استفاده از پرسشنامه 60 سوالی خلاقیت عابدی و پرسشنامه 28 سوالی سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال جمع آوری گردید و با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی اسپیرمن یافته‌های پزوهش حاضر نشان داد میزان همبستگی بین سرمایه اجتماعی و خلاقیت با سطح معنا داری 01/0 در مجموع 68/0 و در دانشجویان تربیت بدنی ورودی 98، 99 و 1400 به ترتیب 64/0، 71/0 و 75/0 بود. نتایج پژوهش صورت گرفته نشان داد هرچه دانشجو معلمان سابقه بیشتری در دانشگاه پیدا می‌کنند از میزان خلاقیت آنها کاسته می‌شود و دانشگاه می‌تواند با تاکید بر ارزش‌ها و باورهای موجود در آموزش و پرورش و همسو نمودن اهداف فردی و سازمانی به افزایش خلاقیت دانشجویان کمک نماید و برنامه‌ریزان نیز نمی‌توانند ساختار و معیار افزایش خلاقیت دانشجو معلمان را بدون توجه به فرهنگ آموزش و پرورش پایه ریزی نماید لذا در صورتیکه مدیران نسبت به تقویت سرمایه اجتماعی اقدام نمایند، می‌توانند ضمن تقویت خلاقیت دانشجویان بستر مناسبی را جهت انتقال این روحیه در میان دانش‌آموزان نیز بوجود آورند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

determine the relationship between social capital and creativity among the male students who are studying physical education at Shahid Beheshti University of Mashhad

نویسندگان [English]

  • Ali Dehghan Sirzar 1
  • Mohamad Hossein Beheshti 1
  • Fariborz Ramezani 2
  • Morteza Ghalibaf Tousinejad 2
1 student teacher, physical education department, Farhangian University
2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Farhangian University
چکیده [English]

Abstract
The aim of the research is that determine the relationship between social capital and creativity among the male students who are studying physical education at Shahid Beheshti University of Mashhad. The current research is a correlational description and the statistical population of this research is that all male who are  physical education students of Shahid Beheshti University of Mashhad, 84 of whom were selected as a sample using random sampling. The research data collection tool was collected using Abedi's 60-question creativity questionnaire and Nahapit and Ghoshal's 28-question social capital questionnaire, and using the statistical method of Spearman's correlation coefficient, the findings of the present study showed the correlation between social capital and creativity with a significance level of 01. 0.68 in total and 0.64, 0.71 and 0.75 in 98, 99 and 1400 incoming physical education students, respectively. The results of the research showed that the more experience student teachers have in the university, the less their creativity is, and the university can help increase the creativity of students by emphasizing the values and beliefs in education and aligning individual and organizational goals. Also, they cannot establish the structure and criteria of increasing the creativity of students and teachers without paying attention to the culture of education. Therefore, if administrators take steps to strengthen social capital, they can create a suitable platform for the transfer of this spirit among students while strengthening the creativity of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: social capital
  • creativity
  • student teachers
  • Farhangian University