واکاوی تجارب و ادراکات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعه شناسی گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان

2 دانشجو معلم رشته آموزش تاریخ پردیس حکیم فردوسی

ppsc/ppsc.2021.3193

چکیده

چکیده
این مقاله به تجربیات و ادراکات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران می پردازد. دولت امریکا بیش از چهار دهه است که کشور ایران را تحت تحریم‌های سنگین اقتصادی سیاسی قرار داده است. یکی از موضوعاتی که در مساله تحریم‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد تاثیر این تحریم‌ها بر گروههای اجتماعی مختلف است. گروههای اجتماعی در ایران تجربیات و ادراکات متفاوتی از این تحریم‌ها دارند. ادراکات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بعنوان یکی از گروههای مرجع در نظام تعلیم و تربیت می‌تواند بسیار مهم و تاثیر گذار باشد. این ادراکات دانشجویان در سالهای آینده بر عملکرد حرفه ای آنها در تدریس و آموزش اثر خواهد داشت. ذهنیتی که دانشجو معلمان از تحریمهای اقتصادی آمریکا بر علیه کشورشان دارند در سالهای آتی از طریق آموزش و تدریس در کلاسهای درس به دانش آموزان مدارس نیز انتقال می‌یابد. روش پژوهش در این مقاله از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه آماری مورد بررسی، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان البرز هستند. نمونه آماری بر اساس نمونه گیری هدفمند از 15 نفر از دانشجویان رشته آموزش تاریخ انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها ، مصاحبه روایی و ابزار تحلیل داده ها، تحلیل مضمون بوده است. پس از جمع آوری مصاحبه ها، روایتهای دانشجویان بر اساس 4 مضمون: ابعاد اقتصادی تحریمها، ابعاد سیاسی تحریمها، ابعاد اجتماعی تحریمها و ابعاد انسانی تحریمها دسته بندی شدند. نتایج تحلیل روایتها نشان می دهد که نگرشها و گرایشهای دانشجویان نسبت به تحریمهای اقتصادی آمریکا تا حد زیادی با سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران هماهنگ و هم جهت است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the lived experiences of Farhangian University students from US economic sanctions against the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • mahmoud mohammadi 1
  • Rahman Mohamadi 2
1 Assistant Professor of Humanities and Social Sciences at Farhangian University, Karaj, Iran
2 student teacher in the history education department of Hakim Ferdowsi campus
چکیده [English]

Abstract
This article deals with the lived experiences of Farhangian University students from US economic sanctions against the Islamic Republic of Iran. For more than four decades, the US government has imposed heavy economic and political sanctions on Iran. One of the issues that are considered in the issue of sanctions is the impact of these sanctions on different social groups. Social groups in Iran have different experiences of these sanctions. The lived experiences of Farhangian University students as one of the reference groups in the education system can be very important and effective. Students' experiences of US sanctions in the coming years will affect their professional performance in teaching and learning. Students' experiences of US sanctions in the coming years will affect their professional performance in teaching and learning. These lived experiences will be passed on to school students in the coming years through education and teaching in the classroom. The research method in this article is qualitative methods. The statistical population is students of Alborz Farhangian University. Statistical samples were selected based on available samples from 15 students of history education. The data collection method was the narrative interview method and the data analysis method was the Theme analysis method. After collecting the interviews, the students' narratives were categorized based on four themes: the economic dimension of the sanctions, the political dimension of the sanctions, the social dimension of the sanctions, and the human dimension of the sanctions. The results of the analysis of the narratives show that the attitudes and tendencies of the students towards the US economic sanctions are largely in line with the general policies of the Islamic Republic of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: World system
  • Lived experience
  • Economic sanction
  • Student
  • farhangian university