تحلیل نقش وسایل ارتباط جمعی و خانواده بر هویت ملی دانشجویان شهرستان آران و بیدگل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه فرهنگیان کاشان

ppsc/ppsc.2023.14606.1033

چکیده

هویت ملی به عنوان یک عامل شناسایی و عنصر وحدت و همبستگی در سطح جامعه و دنیا محسوب می شود . در این تحقیق به بررسی هویت ملی و عوامل موثر بر آن از منظر دانشجویان شهرستان آران و بیدگل پرداخته شده است.هویت ملی در سه بعد رفتاری ،عاطفی،شناختی با کمک پرسشنامه در بین 363 نفر از دانشجویان 18 تا 26 سال به بالا (دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی) مورد سنجش قرار گرفته است.نتایج این تحقیق پیمایشی بیانگر ارتباط معنی دار پایگاه اجتماعی–اقتصادی،جنس،عملکرد خانواده،نقش وسایل ارتباط جمعی،میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی با هویت ملی است . نتایج تحلیل رگرسیونی نشان می دهد که با توجه به ضریب تعیین تعدیل شده کلی متغیرهای باقی مانده در معادله رگرسیون با همدیگر8/91% از واریانس متغیر وابسته را تبیین می کنند و این مساله بیانگر اهمیت نقش خانواده و رسانه در جریان جامعه پذیر کردن جوانان است که می توان با برنامه ریزی های علمی و سرمایه گذاری های کلان در این دو عرصه به جریان هویت یابی جوانان کمک کرد و در مسیر توسعه انسانی و روابط سالم اجتماعی گام برداشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the role of mass media and family on the national identity of students in Aran and Bidgol

نویسنده [English]

  • zahra esmi josheghani
farhangian
چکیده [English]

National identity is considered as an identifying factor and an element of unity and solidarity at the level of society and the world. In this research, the national identity and its factors have been studied from the perspective of the students of Aran and Bidgol. The national identity was measured in three dimensions of behavioral, emotional, and cognitive questionnaires among students aged 18 - 26 years old. The results of this survey indicate a significant relationship between socio-economic status, gender, family function, the role of mass media, the rate of using mass media with a national identity. The results of regression analysis show that with respect to the generalized adjustment coefficient, the remaining variables in the regression equation explain 91.8% of the variance of the dependent variabl and this reflects the importance of the role of the family and the media in the process of socializing young people which can through scientific planning and large investments in these two areas help young people's identification and moved on to the path of human development and healthy social relationships.

کلیدواژه‌ها [English]

  • national identity
  • mass media
  • family
  • human development
  • healthy social relations