پایبندی و شناخت دانشجو معلمان به فریضه‌ی نماز مطالعه موردی پردیسهای استان کردستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران ایران.

2 گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665، تهران، ایران

3 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران ایران.

ppsc/ppsc.2023.15198.1034

چکیده

چکیده
هر دین و مذهبی پیروان خود را ملزم به ادای مجموعه‌ای از آیین‌ها و عبادت‌ها می‌کند. اعتقاد در هر دینی به به میزان پایبندی معتقدین آن دین به فریضه های عبادی آن دارد. شکل عبادت‌ها در مذاهب گوناگون متفاوت است؛ اما تاریخ ادیان، دینی بدون نماز سراغ ندارد. در دین اسلام نماز به‌عنوان ستون دین معرفی‌شده است. ارائه الگوی عملی برای اجرای فرایض دینی بسیار مهم است و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر آن‌که متولیان امر تعلیم و تربیت با کردار و رفتارشان لذت عبادت را در جان‌ودل دانش آموزان رسوخ دهند؛ سوال اصلی پژوهش بررسی میزان شناخت و پایبندی دانشجو معلمان به فریضه نماز و عوامل مؤثر بر آن در دانشگاه فرهنگیان است و ازآنجاکه تحقق این مهم مستلزم تبیین، تحلیل و تفسیر سؤالات مؤثر در این زمینه است بنابراین ازنظر روش، جزء تحقیقات تحلیلی- تفسیری یافته‌ها استفاده شده است. روش گردآوری داده‌ها نیز کتابخانه‌ای و میدانی صورت گرفته است. نتایج تحلیل شاخص‌ها پژوهش بیانگر آن است که سطح شناخت و پایبندی دانشجویان دختر و پسر به فریضه نماز در "سطح خوب" است؛ اما در مقام مقایسه، با اختلاف اندکی، این سطح در بین دانشجویان پسر بیشتر است و در مقایسه با سطوح شش گانه تبیین شده و مقدار ضریب تأثیر (0.2) از یک طرف و نقش آینده دانشجو معلمان به عنوان مربیان تربیتی جامعه از سوی دیگر، وضعیت نسبتاً بحرانی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Adherence and recognition of student teachers to the duty of prayer, a case study of campuses in Kurdistan province

نویسندگان [English]

  • jahangir valadbaigi 1
  • Abbas Rahbari 2
  • Anvar Miri 3
1 Department of Islamic Education, Farhangian University, PO Box 14665-889, Tehran, Iran.
2 Department of Islamic Education, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran
3 Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract
Belief in any religion depends on the adherence of the believers of that religion to its religious duties. The form of worship is different in different religions; But in the history of religions, there is no religion without prayer. In Islam, prayer is introduced as a pillar of religion. It is very important to provide a practical model for the implementation of religious duties, and this important thing will not happen unless the guardians of education instill the joy of worship in the hearts of students through their actions and behavior. The main question of the research is to investigate the level of recognition and adherence of student teachers to the duty of prayer and the factors affecting it in Farhangian University, and since the realization of this important task requires the explanation, analysis and interpretation of effective questions in this field, therefore, in terms of method, it is part of analytical-interpretive research. have been used. The method of data collection has been library and field. The results of the analysis of research indicators show that the level of recognition and adherence of male and female students to the duty of prayer is at a "good level"; But in terms of comparison, with a small difference, this level is higher among male students and compared to the six levels explained and the value of the coefficient of influence (0.2) on the one hand and the future role of student teachers as community educators on the other hand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • prayer
  • adherence
  • student
  • educators
  • Kurdistan