بررسی جامعه شناختی نقش سرمایه فرهنگی- اجتماعی بر الگوی مصرف معلمان شهر تهران 1398

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 - 14665 تهران، ایران

ppsc/ppsc.2023.15236.1035

چکیده

هدف از مطالعه حاضر، بررسی جامعه‌شناختی «نقش سرمایه فرهنگی- اجتماعی بر الگوی مصرف ( فرهنگی) معلمان شهر تهران» انجام شده است. چارچوب نظری منبعث از نظریه های وبلن ، دانلئویی و بوردیو به تبیین الگوی مصرف میان معلمان و سرمایه فرهنگی -اجتماعی آنان می پردازد. روش تحقیق نیز از نوع کمی و پیمایشی بوده است . جامعه آماری شامل کلیه معلمان شهر تهران به تعداد 35797 نفر قریب به 80% زن و 20 % مرد با در نظر گرفتن 4243 واحد آموزشی دولتی و غیر دولتی با روش نمونه گیری از نوع خوشه ای انتخاب شد . یافته های تحقیق حاضر نشان داد سرمایه فرهنگی -اجتماعی، بیشترین شدت تاثیر بر الگوی مصرف معلمان بر اساس الگوی وبلن را داشته است. همچنین نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیر سرمایه فرهنگی-تحصیلی، سرمایه اجتماعی و عوامل زمینه ای به طور همزمان تقریباً 53/0 با الگوی مصرف (وبلن) همبستگی دارند. در این بررسی ضریب تعیین تعدیل شده معادل 263/0 محاسبه شده است،‌ یعنی حدود 27 درصد الگوی مصرف (وبلن) توسط متغیرهای مستقل مورد بررسی توضیح داده می شود،‌ و 20درصد باقیمانده ناشی از عواملی خارج از مشاهدات مورد بررسی ما است. درمجموع یافته‌های پژوهشی بر تأثیر سرمایۀ فرهنگی -اجتماعی به‌عنوان متغیر مستقل بر الگوی مصرف معلمان به‌عنوان متغیر وابسته تأکید دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sociological study of the role of cultural-social capital on the consumption pattern of teachers in Tehran 2018

نویسنده [English]

  • Mohammad ali Javaheri kashni
Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present study was to identify "the role of socio-cultural capital on the pattern of consumption (culture) of Teachers in Tehran". The theoretical framework derived from the theories of Veblen, Donelai, and Bourdieu explains the pattern of consumption among teachers and their social capital. The research method has been quantitative and survey. The statistical population includes all teachers in Tehran city with a sample of 35797 people (80% female and 20% male) with 4243 government and non-governmental educational units selected by cluster sampling method. The findings of this study showed that social capital had the highest impact on the pattern of consumption of teachers based on the Veblen model. Also, the results indicate that the variables of cultural-educational capital, social and underlying factors are simultaneously approximately 0.53 with consumption patterns (Veblen). In this study, the correction coefficient is calculated to be 263/0, that is, about 27% of the consumption pattern (Veblen) is explained by the independent variables studied, and the remaining 20% are due to factors outside our observation. In sum, research findings emphasize the impact of socio-cultural capital as an independent variable on the pattern of consumption of teachers as a dependent variable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social capital
  • cultural capital
  • education
  • gender
  • marital status
  • age
  • sex
  • marriage
  • teaching time