بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و عدالت سازمانی باکیفیت زندگی معلمان شهر دهدشت در سال 1399.

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استان کهگیلویه و بویر احمد-شهر دهدشت-کوی جانبازان-خیابان شهید رجایی-کوچه 4

ppsc/ppsc.2023.10143.1020

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و و عدالت سازمانی باکیفیت زندگی کاری معلمان شهر دهدشت در سال 1399 بود. این تحقیق، ازنظر نوع توصیفی – همبستگی، ازنظر هدف یک بررسی کاربردی و ازنظر زمان یک بررسی مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه معلمان متوسطه اول شهر دهدشت در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 400 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 196 نفر به روش طبقه بندی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از سه پرسشنامه سرمایه اجتماعی، ناهاپیت و گوشال(1998)، پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993) و پرسشنامه کیفیت کاری والتون(1973) استفاده شد. داده‌ها، با استفاده از نرم‌افزار spss در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی، مورد آزمون قرار گرفتند. ضریب همبستگی پیرسون بین متغیر سرمایه اجتماعی با کیفیت زندگی کاری معلمان برابر 87/0 و بین متغیر عدالت سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان برابر 64/0 به دست آمد که در سطح خطال 05% معنادار است. بر اساس ضریب بتا(β)، در ابعاد به ازای یک واحد استاندارد افزایش ساختاری، شناختی و رابطه ای، به ترتیب 485/0 ، 224/0 و 340/0 واحد استاندارد باعث افزایش کیفیت زندگی کاری معلمان می گردد. بر اساس ضریب بتا(β)، به ازای یک واحد استاندارد افزایش خرده مقیاس‏های رویه ای و تعاملی، به ترتیب 254/0 و 389/0 واحد استاندارد باعث افزایش کیفیت زندگی کاری معلمان می گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between social capital and organizational justice with the quality of life of teachers in Dehdasht in 1399.

نویسنده [English]

  • najaf asgharneghad
استان کهگیلویه و بویر احمد-شهر دهدشت-کوی جانبازان-خیابان شهید رجایی-کوچه 4
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between social capital and organizational justice with the quality of work life of teachers in Dehdasht in 1399. This study was an applied study in terms of descriptive-correlational type, a cross-sectional study in terms of purpose and a cross-sectional study in terms of time. The statistical population of the study included all first secondary school teachers in Dehdasht in the academic year of 2009-2010 in the number of 400 people. The sample size was selected based on Morgan table 196 people by simple classification method. For data collection, three questionnaires of social capital, Nahapit and Gushal (1998), Nihoff and Morman Organizational Justice Questionnaire (1993) and Walton Work Quality Questionnaire (1973) were used. Data were tested using SPSS software in descriptive statistics and inferential statistics. Pearson correlation coefficient between the social capital variable with the quality of teachers 'working life was equal to 0.87 and between the organizational justice variable with the quality of teachers' working life was equal to 0.64, which is significant at the error level of 05%. According to the beta coefficient (β), in the dimensions per standard unit of structural, cognitive and relational increase, 0.485, 0.224 and 0.340 standard units increase the quality of teachers' working life, respectively. According to the beta coefficient (β), for one standard unit, increasing the procedural and interactive subscales, 0.254 and 0.389 standard units, respectively, increases the quality of teachers' working life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social capital
  • organizational justice
  • junior high school teachers