بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با سرمایه های فکری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی، تربت حیدریه، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران

ppsc/ppsc.2021.3195

چکیده

چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با سرمایه های فکری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش همبستگی می باشد. برای رسیدن به این هدف جامعه آماری آن شامل تمامی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد می باشد. حجم نمونه با توجه به هدف پژوهش و با استفاده از شیوه نمونه گیری در دسترس، 250 نفربه عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از پرسشنامه سرمایه اجتماعی خیرخواه (1391) و پرسشنامه سرمایه های فکری بنتیس (2000) بر روی گروه نمونه اجرا شد. در تحلیل داده های پژوهش حاضر از همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از آن نشان داد که بین ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در بین دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد همچنین سطح معناداری بیانگر این است که مدل در کل معنادار است. در نتیجه می توان گفت که هر چه سرمایه اجتماعی دانشجو معلمان افزایش یا کاهش یابد، سرمایه فکری آنها نیز افزایش یا کاهش می یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between social capital and intellectual capital of Farhangian University students and teachers city mashhad

نویسندگان [English]

  • davood darvishi poor 1
  • vahide vaezimoghadam 2
1 Lecturer at Farhangian University of Shahid Rajaee, Torbat Heydarieh, Iran
2 Master student, Islamic Azad University, Torbat Heydarieh, Iran
چکیده [English]

Abstract
The purpose of this study was to investigate the relationship between social capital and intellectual capital of student teachers at Farhangian University. The present study is fundamental in terms of purpose, descriptive in nature and correlational in method. To achieve this goal, its statistical population includes all student teachers of Farhangian University of Mashhad. Sample size According to the purpose of the research and using the available sampling method, 250 people were selected as the sample. In the present study, the benevolent social capital questionnaire (2012) and the Bentis (2000) intellectual capital questionnaire were administered to the sample group. Pearson correlation was used to analyze the data of the present study. The results showed that there is a positive and significant correlation between the dimensions of social capital and intellectual capital among students and teachers of Farhangian University. Also, the level of significance indicates that the model is significant in general. As a result, it can be said that as the social capital of teacher students increases or decreases, so does their intellectual capital increase or decrease.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Social Capital
  • Intellectual Capitals
  • Student Teachers